Rannestad, Filseth og Johnsen

De er snart klare for skarpe oppdrag i Ofoten, Vesterålen og Hålogaland. Med seg har de et flunke nytt Airbus EC145 T2 ambulansehelikopter og redningsmann fra Norsk Luftambulanse AS. Fra venstre anestesilegene Bård Rannestad og Ole-Magnus Filseth, til høyre Henrik Johnsen som er ledende redningsmann på Evenes-basen. Johnsen har 26 års fartstid bak seg på Dombås-basen. Foto: Jan Fredrik Frantzen

Evenes-­helikopteret straks i lufta

Rannestad, Filseth og Johnsen
Les mer
De er snart klare for skarpe oppdrag i Ofoten, Vesterålen og Hålogaland. Med seg har de et flunke nytt Airbus EC145 T2 ambulansehelikopter og redningsmann fra Norsk Luftambulanse AS. Fra venstre anestesilegene Bård Rannestad og Ole-Magnus Filseth, til høyre Henrik Johnsen som er ledende redningsmann på Evenes-basen. Johnsen har 26 års fartstid bak seg på Dombås-basen. Foto: Jan Fredrik Frantzen

Det nye ambulansehelikopteret er på plass i Nord-Norge. Om knapt tre uker flyr det på sine første oppdrag fra Evenes, men først skal det trenes.

Denne og forrige uke har helikopteret vært stasjonert i Tromsø, mens basen i Sør-Troms gjøres klar til drift. Det betyr at det av og til blir trangt om saligheten på landingsplassen i Tromsø, selv om det nye helikopteret er litt mindre enn ”gammelhunden” i Tromsø.

Operative 30. april

I første omgang er det erfarne anestesileger fra UNN Tromsø som skal jobbe på helikopteret, men det er ansatt flere leger utenfra som blir satt inn vaktturnusen fra september, etter at de er ferdig med opplæringa.

– Det er utrolig mange ting som ikke er klart enda. Nå trener vi på rutinene for helikopterleger og redningsmenn, men vi kommer til å være operative 30. april. Helt sikkert, lover Bård Rannestad.

Han er medisinsk leder for luftambulansen i UNN, har jobbet som helikopterlege i fire år, og er anestesilege på hjerteseksjonen i Tromsø. Han har også vært medisinsk prosjektleder for etableringa av den nye basen og har nærmest jobbet dag og natt det siste året for å få alt på plass. Han er sliten, men godt fornøyd med resultatet av jobben.

– Det er et utrolig privilegium å få være med på å starte et nytt helsetilbud i 2015, forteller han entusiastisk.

Tre timer i lufta

Og den nye maskinen kommer helt klart til å styrke det akuttmedisinske tilbudet i Ofoten, Vesterålen og Hålogaland. De nasjonale kravene er 15 minutter utrykningstid, fra alarmen går til helikopteret skal være i lufta. Det er et krav som ikke er noe problem for ambulansehelikopteret i nord.

– Vi er kjappe og kan være helt nede i seks-syv minutter når været er bra. Men det er klart at det tar litt lengre tid hvis vi må planlegge flygningen nøye når vinter, mørke og vær rår, forteller Rannestad videre.

Les også: Basen snart klar (Fremover)

Den splitter nye Airbus-maskinen fra Tyskland kan holde seg i lufta tre timer i strekk og kommer seg for eksempel fra Evenes til Tromsø, og tilbake på en tank. Modellen er ei videreutvikling av en helikoptertype som har vært i bruk i Norge siden OL på Lillehammer i 1994. Den er beregnet på én pasient men kan ta med seg to dersom det er behov for det.

Nyhetsbrev

Få tilsendt nyhetsbrev for Pingvinavisa første dag i hver måned.