Her er noen av de sentrale aktørene bak Spillsnakk.no. Fra venstre: Magnus Pedersen (Spilleavhengighet Norge), Jorunn Lorentsen (seksjonsleder Ruspoliklinikken UNN), Leif Ole Haagensen (idémaker og tidligere ansatt i Ruspoliklinikken), Eva Braaten (Helsekompetanse UNN) og Nils Vollstad (Ruspoliklinikken). Foto: Per-Christian Johansen

Gir spilleavhengige direkte tilgang til behandler

Her er noen av de sentrale aktørene bak Spillsnakk.no. Fra venstre: Magnus Pedersen (Spilleavhengighet Norge), Jorunn Lorentsen (seksjonsleder Ruspoliklinikken UNN), Leif Ole Haagensen (idémaker og tidligere ansatt i Ruspoliklinikken), Eva Braaten (Helsekompetanse UNN) og Nils Vollstad (Ruspoliklinikken). Foto: Per-Christian Johansen

På den nye nettsiden Spillsnakk.no kan personer som føler behov for hjelp både ta en personlig test, samt benytte en chattjeneste der de anonymt kan diskutere sine personlige opplevelser direkte med psykolog.

Seksjonsleder Jorunn Lorentsen ved Ruspoliklinikken i UNN i forbindelse med lanseringen av Spillsnakk.no. Foto: Per-Christian Johansen
Rådgiver Magnus Pedersen representerte Spilleavhengighet Norge på lanseringen av Spillsnakk.no. Foto: Per-Christian Johansen
Denne uken er det nye tilbudet lansert i regi av Ruspoliklinikken og Helsekompetanse i UNN.

– Og i nært samarbeid med Helsedirektoratet. Uten deres finansielle bidrag med først prosjektmidler, og senere driftsmidler, ville vi ikke kommet i gang, poengterer seksjonsleder Jorunn Lorentsen ved Ruspoliklinikken i UNN.

Unik chat

Spillsnakk.no er unik i nasjonal sammenheng. På nettsiden er det utviklet en egen chattjeneste der de som har behov kan ta kontakt, anonymt. Da får de umiddelbart diskutert sin situasjon med behandler, som kan bistå med tips og råd for å komme ut av eventuelle problemer knyttet til «gaming» eller pengespill. Også pårørende er velkommen til å benytte tilbudet.

Det er også mulighet å gjennomføre en test på nettsiden, for å få en indikasjon på om noe bør følges opp videre.

– Det er Ruspoliklinikken ved UNN som har oppgaven med å følge opp spilleavhengige. For en tid tilbake fikk en av våre daværende ansatte, Leif Ole Haagensen, idéen om å etablere et utvidet tilbud på nett, der brukerne kan kontakte oss direkte fra egen stue. Dette syntes vi var en god idé, og koblet på Helsekompetanse. Deretter søkte vi midler fra Helsedirektoratet, og fikk dem også med, sier Jorunn Lorentsen.

Personvernet viktig

Eva Braaten ved Helsekompetanse har vært prosjektleder og bidratt til å utvikle innholdet på siden. Hun har blant annet jobbet tett opp mot organisasjonen Spilleavhengighet Norge. De har bred erfaring på området, og står også i tett dialog med tidligere spilleavhengige og pårørende. Disse har også bidratt med tanke på innholdet på Spillsnakk.no.

– Vi har valgt å gjøre siden så enkel og brukervennlig som mulig. Samtidig har det vært viktig å ivareta pasientsikkerheten og personvernet. Nå har vi fått til en chatløsning der alle kan ta kontakt anonymt, og der de samtidig kan lagre egne samtaler med behandler for eventuell videre oppfølging. Også testen som ligger på siden kan lagres og eksempelvis tas med til fastlegen, sier Eva Braaten.

Under torsdagens lansering var også Spilleavhengighet Norge til stede. Rådgiver Magnus Pedersen har jobbet med problematikk knyttet til spilleavhengighet i en årrekke, og har som pårørende også kjent utfordringene på kroppen. Han tror det nye tilbudet vil være et nyttig supplement for involverte.

– Vi er glad for å ha vært involvert i etableringen av Spillsnakk.no og vet at den nye tjenesten har vært etterspurt. Nå får spilleavhengige mulighet til å teste seg selv fra egen stue, og det er positivt. Vi håper dette også skal bidra til et godt gjensidig samarbeid mellom oss og UNN, sa Pedersen i forbindelse med lanseringen.

Nasjonal rekkevidde

Ved Ruspoliklinikken er de nå spent på mottakelsen av Spillsnakk.no. Spesielt siden tjenesten er tilgjengelig i hele landet. I Norge anslås rundt 100.000 personer å ha problemer knyttet til spilleavhengighet. Ved kontakt fra potensielle pasienter i andre helseregioner, vil UNN jobbe aktivt for at disse skal bli fulgt opp på nærmeste aktuelle behandlingssted.

De førstkommende ukene vil chatfunksjonen være åpen på begrensede tidspunkter på dagtid, mens det fra 2. oktober vil være mulig å kontakte en behandler i full stilling, vel å merke på dagtid.

– Vi er klar over mange som driver med dataspill gjør dette på kvelds- og nattestid. Og da vil de ikke få kontakt med behandler på chaten. Dersom responsen viser seg liten vil vi vurdere om denne skal åpnes til andre tidspunkter, sier Jorunn Lorentsen.

På forsiden på spillsnakk.no kan du velge om du gjester siden som bruker av dataspill eller pengespill.

Les mer om lanseringen hos NRK og iTromsø.

Pingvinavisa Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert.