Leder for driftsrådet ved UNN Narvik, Ove Laupstad (fra venstre), Anneline Vassbakk Løyning (enhetsleder kjøkken UNN Narvik), Merethe Sævenstad (driftsansvarlig pasienthotellet UNN Narvik) og Arnhild Engstad (husøkonom Pingvinhotellet UNN Tromsø) viser frem ett av de nye trivelige rommene ved pasienthotellet i Narvik. Foto: Per-Christian Johansen

Hotellsenger bedrer pasientilbudet

Nå har UNN Narvik fått egen hotellfløy. Med totalt åtte sengeplasser skal de øke godfølelsen blant pasientene.

Driftsansvarlig og kostvert ved pasienthotellet i Narvik, Merethe Sævenstad, på spiserommet der gjestene kan oppholde seg og forsyne seg med mat. Foto: Per-Christian Johansen
Arthur Revhaug, klinikksjef for K3K-klinikken ved UNN, åpnet formelt det nye pasienthotellet under en tilstelning i kantina ved UNN Narvik torsdag denne uken. Foto: Per-Christian Johansen
Torsdag var det offisiell åpning av pasienthotellet ved UNN Narvik. De seks aktuelle rommene som er etablert og innredet som et hotelltilbud i sykehuset ble tatt i bruk i månedsskiftet, og er allerede utnyttet med fullt belegg enkelte dager.

– Vi har hatt en flott start og fått fine tilbakemeldinger. Pasientene synes det er godt å kunne få litt ekstra ro, samtidig som de har nærhet til sykehuset, sier driftsansvarlig ved pasienthotellet i Narvik, Merethe Sævenstad. Hun er i utgangspunktet ansatt som kostvert ved sykehuset, og har fått utvidet ansvar med organisering av hotelldriften.

Nyttig etablering

Hotellplanene har vært jobbet med i lang tid. Nå ser Ove Laupstad, avtroppende leder for driftsrådet ved UNN Narvik, frem til å utnytte mulighetene hotelldriften gir.

– Det er på sin plass å gratulerer hverandre med etableringen. UNN har en offensiv profil rettet mot pasienthotell, og for pasienter i nord som har lange avstander å forholde seg til er dette et bra tilbud. Vi skal – som ved det nye Pingvinhotellet i Tromsø – jobbe etter begrepet ”mest gjest”, og bidra til å gi pasientene godfølelsen i det som ellers kan være en utfordrende hverdag med sykdom, sa Ove Laupstad i forbindelse med åpningen.

 Han er samtidig tydelig på viktigheten av et godt samarbeid mellom fagfolkene for hotelldrift i Tromsø og de kliniske fagfolkene ved sykehuset i Narvik. Booking av rom gjennomføres av de ansatte ved Pingvinhotellet i Tromsø, mens oppfølgingen av pasientene gjøres av personalet i Narvik. Eksempelvis er det personalet på føde/gyn-avdelingen som følger hotellgjestene som ankommer sent om kvelden til hotellrommene sine.

I en startfase blir det derfor en øvelse for de ansatte i Narvik å tilpasse seg mulighetene hotelltilbudet gir.

– Dette vil være en ekstra positiv faktor for enkelte pasientgrupper som skal behandles i Narvik. Nå kan de få et helhetlig tilbud der de slipper å tenke på overnatting på ordinære hoteller i sentrum, samtidig som de slipper å ligge på en hektisk sengepost med mer støy , sier Laupstad.

Møteplass for pasientene

De seks rommene ved pasienthotellet – med totalt åtte senger – er fordelt som to dobbeltrom med egen dusj og toalett, ett enkeltrom med kun toalett og tre enkeltrom som deler toalett/bad. De doble rommene er primært rettet mot pasienter med pårørende. Det er også plass til klappsenger ved behov.

Gjestene har også et eget spiserom/kjøkken tilgjengelig.

– Her kan de slappe av og også møte likesinnede med samme type sykdommer. Vi prøver å legge til rette best mulig, og for egen del handler det om å koordinere oppfølgingen av gjestene, sier Merethe Sævenstad.

Pingvinavisa Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert.

Din e-post: