Slik blir UNNs nye «trafikkmaskin»
Mandag 10. september åpnes dørene til en rekke poliklinikker i den nye A-fløya ved UNN Tromsø i Breivika. Årlig blir dette oppmøtested for titusener av pasienter, som heretter kan sjekke inn elektronisk når de ankommer til time og får SMS når de skal inn til legen.
– Den største endringen for pasientene er at de ikke lenger skal gå i luka og deretter ropes opp. De skal bruke innsjekk/utsjekk-automatene. Disse fungerer like selvforklarende som innsjekkingsautomater på en flyplass. Skulle pasientene likevel få problemer vil det være pasientverter tilgjengelig som kan bistå dem med automaten. Når du har sjekket inn har vi mobilnummeret ditt, og legen vil sende sms når du skal komme inn, forklarer Kristiansen.
LES OGSÅ: Stor åpningsfest da statsministeren åpnet A-fløya.
Kan varsle pasientene
Tiden da at det kom en «hvitfrakk» ut i venterommet og ropte opp navn er dermed forbi.
– I tillegg til å varsle om når du skal gå inn til legen, kan vi også sende SMS med forklaring om at det er oppstått forsinkelser og anslå ekstra ventetid. Eller vi kan be pasienter som har sjekket inn, og dermed meldt at de er på sykehuset, om å komme til timen sin tidligere fordi vi har fått kanselleringer fra andre pasienter, forklarer Sivertsen.
SE BILDE av de ansatte på åpningsdagen her (Facebook).
I sum skal automatene bidra til mer informasjon for pasientene, og bedre og raskere arbeidsflyt for helsepersonellet. Programvaren er samtidig under fortløpende utvikling, og vil med tiden få enda mer funksjonalitet. Blant det viktigste de to lederne venter på nå, er enklere kommunikasjonsløsninger for helsepersonellet. I tillegg vil pasientene få flere muligheter både på automatene og via nett.
– Med tiden vil det bli mulig å bestille og endre time på poliklinikkene via internett, sier Kristiansen.
Bedre personvern
– Nå slipper vi å rope opp navn i venterommet, sier Sivertsen.
Pasientene blir også friere og trenger ikke vente i ventearealene, men kan gå i kafeen eller på toalettet uten å være redd for ikke å høre at de blir ropt opp. Tekstmeldingen på mobilen, vil også inneholde detaljer om hvilket rom pasienten skal gå til.
– Vi er litt spent på hvor lang tid pasienten normalt trenger fra SMS sendes ut til vedkommende er på plass inne på legekontoret. Det er legene selv som skal sende ut denne SMS-en og det vil være vanskelig for dem å vite om pasienten venter rett utenfor døra, eller er et annet sted og dermed trenger noen minutter på å komme fram. Her trenger vi erfaring. Den første uka i drift har vi derfor lagt inn litt ekstra tid for å kunne øve på akkurat denne logistikken, sier Turid Røkenes Kristiansen.
Pasienter som ikke har mobiltelefon, eller har glemt den hjemme, kan hake av for dette når de sjekker inn. Informasjonsskjermer på venterommet vil da varsle dem når de skal gå inn til legen. Betaling for den polikliniske timen ordnes også på automatene.
LES OGSÅ: Først ut med automatisk innsjekk
Egen inngang i A-fløya
Den store enheten med poliklinikker får for øvrig egen inngang i front på A-fløya (merket inngang A2), like nord for hovedinngangen på plan 6.
– Vi var ikke funnet navn til «fellesklinikken» ennå, det gjelder å ikke forvirre pasienter som skal til de øvrige poliklinikkene ved sykehuset, påpeker Kristiansen.
Det kommer uansett til å bli stor trafikk ved innsjekkingsautomatene i A-fløya, siden alle som skal ta blodprøve også skal inn hit. Prøvetakingsenheten har rundt 50.000 pasienter i året, alene.
– Vi får også inn en god del øyeblikkelig hjelp-pasienter hver dag. Det er viktig å huske på for alle som kommer inn akutt, at de ikke skal bruke automatene, men henvende seg direkte i skranken når de ankommer. Kun planlagte timer er lagt inn i automatene, opplyser Sivertsen.
LES OGSÅ: Intensiven – fra speiderleir til paradis.
Nyhetsbrev
Få tilsendt nyhetsbrev for Pingvinavisa første dag i hver måned.